Tabellenrapport over de beantwoording van de vragen uit de Omnibusenquête 2024 (“Rotterdammers en hun stad”) over mobiliteit in Rotterdam. Naast het gebruik van vervoermiddelen is gevraagd naar de opvattingen van de Rotterdammers over verschillende onderwerpen op het gebied van mobiliteit in Rotterdam. Het rapport bevat ook vergelijkingen met de uitkomsten uit eerdere jaren.
Dit rapport beschrijft de resultaten van een exploratief onderzoek naar de relatie tussen vertrouwen in de overheid en beleving van de buitenruimte. Een onderzoek dat gedaan is met gegevens van het Wijkprofiel.
De technische verantwoording geeft een uitgebreide beschrijving van de aanpak, analyses en de resultaten van het onderzoek naar de relatie tussen vertrouwen van Rotterdammers in de lokale overheid en hoe zij de buitenruimte beleven.
NB: Vanwege de omvang en de hoeveelheid tabellen in deze rapportage voldoet deze rapportage niet aan de eisen van de digitale toegankelijkheid. Voor vragen hierover kan contact worden opgenomen met de genoemde onderzoekers.
De wijze waarop de burgemeester zijn bevoegdheden inzet in het kader van overlastgevende personen staat in de ‘Beleidsregel overlastgevende personen 2016’. Directie Veiligheid wil die beleidsregel actualiseren, onder andere vanwege de geconstateerde toename van het aantal persoonsgerichte maatregelen en een toename in diversiteit van overlastgevende personen. Dit rapport richt zich op de evaluatie en toekomstbestendigheid van de beleidsregel en op de veranderende maatschappelijk context daarvan. Er zijn omgevingsscenario’s ontwikkeld, waarin verschillende ontwikkelingsrichtingen van het maatschappelijke veld en het beleidsveld voor de komende 5-10 jaar zijn beschreven. Aan de hand van die scenario’s is nagedacht over de manier waarop de samenleving zich kan gaan ontwikkelen en welke gevolgen dat zou hebben voor de beleidsregel. Een goede beleidsregel blijft goed werken, ongeacht welk scenario uitkomt.
In het geval van openbare orde problematiek door overlastgevende personen kan de burgemeester persoonsgerichte maatregelen inzetten, zoals het gebiedsverbod en de last onder dwangsom. Om het beleid voor wat betreft deze maatregelen en deze problematiek te kunnen actualiseren in een nieuwe beleidsregel, is dossieronderzoek gedaan naar de werking en toepassing van de huidige uitvoeringspraktijk.
In schooljaar 2022/2023 startten vier VO-scholen aan een tweejaarlijkse pilot Swapgym. Swapgym koppelt de gymles op school aan het lokale sport- en beweegaanbod met als doel pubers met plezier te laten bewegen. Door kennis te maken met verschillende sporten, leren leerlingen wat ze leuk vinden en waar in de buurt ze dat kunnen doen. Zo krijgen ze een positief gevoel bij sport, waardoor de kans dat ze in de toekomst blijven bewegen groter wordt.
Schooljaar 2023/2024 was het tweede jaar van een tweejaarlijkse pilot Swapgym. Er deden dit schooljaar zes VO-scholen mee aan de pilot. Swapgym koppelt de gymles op school aan het lokale sport- en beweegaanbod met als doel pubers met plezier te laten bewegen. Door kennis te maken met verschillende sporten, leren leerlingen wat ze leuk vinden en waar in de buurt ze dat kunnen doen. Zo krijgen ze een positief gevoel bij sport, waardoor de kans dat ze in de toekomst blijven bewegen groter wordt.